Više žitarica i voća-manje rizična trudnoća

stana - 03. septembar 2008. u 18.09

Trudnice koje povećaju dnevni unos vlakana za 5 grama, što odgovara količini u dva parčeta hleba pravljenog od brašna od celog zrna, mogu smanjiti rizik od oboljevanja od preklampsije za oko 14 odsto, tvrde stručnjaci.

Preklampsija je ozbiljna i potencijalno smrtonosna komplikacija u trudnoći koju karakteriše visok krvni pritisak, naglo povećanje telesne težine i prisustvo proteina u urinu posle 20. nedelje trudnoće.

Znatne i nagle promene količine lipida, to jest masnoća u krvi mogu prethoditi tom poremećaju.

Doktor Čunfang Kiu i njegove kolege iz Švedskog medicinskog centra u Sijetlu u Americi, ustanovili su da je veći unos vlakana pre i za vreme rane trudnoće znatno smanjivao rizik od preklampsije kod 1.583 žene koje su praćene tokom trudnoće.

Doktor Kiu i tim koji je predvodio, prikupili su podatke o unosu vlakana tokom tri meseca koja su obuhvatala period pre i za vreme rane trudnoće 1.583 učesnice studije koje nisu imale problematičnu trudnoću.

Kod 64 trudnice zabeležena je pojava preklampsije.

Žene koje su jele najmanje 21,2 grama vlaknastih materija svakog dana, u poređenju sa ispitanicama koje su jele manje od 12 grama dnevno, bile su 67 odsto manje izložene riziku od dobijanja preklampsije.

Prema procenama stručnjaka, dnevni unos povećan za samo 5 grama vodi ka smanjenju opasnosti od razvijanja bolesti za čak 14 odsto.

Odnos je ostao nepromenjen i nakon uračunavanja ostalih faktora koji su potencijalno u vezi sa preklampsijom, uključujući ukupan energetski unos, starost trudnice, rasa, etničko poreklo, koja je to trudnoća po redu, kao i telesna težina pre trudnoće.

Trudnice kod kojih je zabeležen najveći unos vlakana imale su dosta niži nivo triglicerida, a viši nivo „dobrog” HDL holesterola nego ispitanice koje su unosile najmanje vlakana.

Rezultati studije ukazuju na važan uticaj koji na zdravlje ima povećan unos vlaknastih materija pre i tokom rane trudnoće, naveli su autori studije.

Namirnice bogate vlaknima su žitarice, hleb i peciva od integralnog brašna, to jest brašna od celog zrna, mahunarke, povrće, naročito zeleno i ono sa lišćem, voće, naročito jabuke i citrusi. (RTS)

Urbani život

Začini koji vam vraćaju stas

Začini ne samo da poboljšavaju ukus jela već mogu da posluže kao delotvoran domaći lek, budući da sadrže dragocene supstance, na primer, one koje doprinose vitkoj liniji.

Ostale vesti